Ασβοερώτηση!: Τότε προς τι οι περικοπές των μισθών και όλα τα άλλα;
Την ώρα που στις διεθνείς αγορές αρχίζουν να αντιμετωπίζουν με όλο και μεγαλύτερη καχυποψία την εκστρατεία της τρόικας να πείσει ότι το ελληνικό σταθεροποιητικό πρόγραμμα θα πετύχει, ένας από τους εγκυρότερους οικονομικούς αναλυτές διεθνώς προειδοποιεί απερίφραστα, ότι «η χρεοκοπία της Ελλάδας είναι αναπόφευκτη», ενώ η τελευταία έκθεση του ΔΝΤ για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα περιλαμβάνει στα… ψιλά γράμματα εξαιρετικά δυσμενή στοιχεία και σενάρια για τη χώρα μας.
Σε συνέντευξή του που φιλοξενήθηκε αυτή την εβδομάδα σε πολυσέλιδο αφιέρωμα του “Spiegel” στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, ο Κεν Ρόγκοφ προεξοφλεί ότι το πρόγραμμα διάσωσης της Ελλάδας θα αποτύχει. Σημειωτέον, ότι ο Ρόγκοφ διδάσκει στο Χάρβαρντ και ήταν επικεφαλής οικονομολόγος του ΔΝΤ την περίοδο 2001-2003, ενώ πρόσφατα συνέγραψε ένα από πιο επιτυχημένα διεθνώς βιβλία για την παγκόσμια ιστορία των οικονομικών κρίσεων εδώ και οκτώ αιώνες. Μάλιστα, η κυβέρνηση Ομπάμα ζήτησε από τον Ρόγκοφ να αξιολογήσει το τελευταίο σχέδιο μεταρρυθμίσεων του μηχανισμού εποπτείας του τραπεζικού συστήματος.
Ψυχρά και ήρεμα, όπως γράφει χαρακτηριστικά το “Spiegel”, ο Ρόγκοφ δηλώνει: «Η χρεοκοπία της Ελλάδας είναι αναπόφευκτη. Υπάρχει πιθανότητα 95% να χρεοκοπήσει και η Ισπανία, ενώ στο χείλος βρίσκεται η Ουγγαρία. Η κατάσταση θα επιδεινωθεί πολύ σοβαρά στην Ανατολική Ευρώπη. Θα έχουμε έναν αριθμό μελών της Ευρωζώνης, που θα κάνουν διάλειμμα για ένα χρόνο στη συμμετοχή τους στο ευρώ. Πολύ ανησυχητική είναι και η κατάσταση στις ΗΠΑ. Οι αγορές θα αρνηθούν να ανεχθούν τόσο υψηλά επίπεδα χρέους».
Ο Ρόγκοφ είναι από τους επιφανέστερους εισηγητές της άποψης, ότι θα πρέπει να ληφθούν δραστικά μέτρα για να συρρικνωθεί το διεθνές χρηματοοικονομικό σύστημα, επιστρέφοντας στο μέγεθος που είχε πριν από τρεις δεκαετίες. Και επικρίνει τα προγράμματα διάσωσης χωρών που εκπονούν το ΔΝΤ και οι ισχυρές κυβερνήσεις, όπως το τριετές πρόγραμμα διάσωσης της Ελλάδας, τονίζοντας ότι αποτρέπουν χρεοκοπίες κρατών για να μην υποστεί ζημιές το οικονομικό σύστημα, αλλά καταλήγουν να δίνουν στις τράπεζες το δικαίωμα να κερδοσκοπούν με τα χρήματα των φορολογουμένων.
Την ίδια ώρα, το ΔΝΤ περνά στα «ψιλά γράμματα» της τελευταίας του έκθεσης για τη διεθνή χρηματοπιστωτική σταθερότητα ορισμένες εξαιρετικά ανησυχητικές εκτιμήσεις για την Ελλάδα. Αξιολογώντας τους δημοσιονομικούς κινδύνους για τη χώρα από μια οικονομική ανάκαμψη βραδύτερη του αναμενόμενου, το ΔΝΤ καταλήγει στο συμπέρασμα, ότι το χρέος της χώρας θα εκτιναχθεί πάνω από το 150% του ΑΕΠ το 2015, δηλαδή δύο χρόνια μετά τη λήξη των χρηματοδοτήσεων του διεθνούς δανείου:
n Αν το μάλλον αισιόδοξο βασικό σενάριο του ΔΝΤ για την ανάπτυξη επιβεβαιωθεί, το χρέος θα φθάσει στο 135,5% του ΑΕΠ το 2015, από 130,2% το 2010. Ακόμη και σε αυτή την περίπτωση, η Ελλάδα θα έχει το υψηλότερο χρέος του ανεπτυγμένου κόσμου μετά την Ιαπωνία!
n Στην περίπτωση, όμως, που οι προβλέψεις για την ανάπτυξη «πέσουν έξω» κατά 1% για την περίοδο ως το 2015, το ελληνικό χρέος θα εκτιναχθεί το 2015 σχεδόν 20% υψηλότερα, φθάνοντας το 153,4% του ΑΕΠ, που θα είναι η δεύτερη –και με διαφορά- χειρότερη επίδοση στον ανεπτυγμένο κόσμο, επίσης μετά την Ιαπωνία.
n Ουσιαστικά, δηλαδή, το «παραμελημένο» αναπτυξιακό σκέλος των μέτρων οικονομικής πολιτικής του μνημονίου έρχεται σήμερα να…. στοιχειώσει τα μοντέλα των αναλυτών του ΔΝΤ: αν κάτι πάει στραβά και δεν επαληθευθούν οι αισιόδοξες προβλέψεις για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας από το 2012 και μετά, το ελληνικό χρέος θα είναι αδύνατο να χρηματοδοτηθεί από τις αγορές και η χώρα θα βρεθεί πάλι σε… ραντεβού με την χρεοκοπία.
Δεν είναι καθόλου τυχαίο, ασφαλώς, ότι η αισιοδοξία που επιχειρεί να μεταδώσει στις αγορές η τρόικα, αναφορικά με την καλή πορεία και τις πιθανότητες επιτυχίας του τριετούς σταθεροποιητικού προγράμματος της Ελλάδας αρχίζει να προκαλεί… δυσφορία στους διεθνείς οικονομικούς κύκλους, καθώς ο υπερβολικός ζήλος εκλαμβάνεται ως προσπάθεια χειραγώγησης των αγορών.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι ακόμη και η Moody’s πέρασε στο στόχαστρο επικρίσεων, για τις τελευταίες ενθουσιώδεις δηλώσεις στελέχους της για την Ελλάδα, που έμοιαζαν να προεξοφλούν αναβάθμιση αξιολόγησης της χώρας. «Παραμένω επιφυλακτικός», τόνισε χαρακτηριστικά, σε σημείωμα προς τους πελάτες του, που αναδημοσιεύθηκε από το “Bloomberg”, ο Μπιλ Μπλέιν, επικεφαλής των αναλυτών αγοράς ομολόγων του λονδρέζικου οίκου Matrix.
Χαρακτηρίζοντας αστήρικτες τις θετικές εκτιμήσεις της Moody’s, ο Μπλέιν τονίζει, ότι ο ίδιος προτιμά να δει στοιχεία, δηλαδή αποδείξεις, ότι τα φορολογικά έσοδα στην Ελλάδα αυξάνονται, αντί να παρέχεται αμνηστία σε φοροφυγάδες, ή ότι ο ρυθμός ανάπτυξης αρχίζει να επανέρχεται σε ποσοστά επαρκή για την εξυπηρέτηση του χρέους.
«Για κάποιον που δεν είναι εντελώς ηλίθιος», αναφέρει ο αναλυτής της Matrix, «είναι εκτυφλωτικά προφανές, ότι η ανάκαμψη της Ελλάδας πιθανότατα προβάλλεται με υπερβολικό τρόπο, από όσους έχουν συμφέρον να πείσουν τις αγορές, ότι όλα πηγαίνουν περίφημα στην Ευρώπη. Στην καλύτερη περίπτωση, τα προβλήματα της Ελλάδας εντοπίσθηκαν τους τελευταίους 12 μήνες, αλλά δεν έχουν λυθεί»…
Πέμπτη 7 Οκτωβρίου 2010
Τρίτη 5 Οκτωβρίου 2010
Αποκάλυψη - βόμβα για ΔΝΤ και Ελλάδα
Αποκάλυψη - βόμβα για ΔΝΤ και Ελλάδα
Την ύπαρξη μιας μυστικής Επιτροπής που οδήγησε την Ελλάδα στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και διαχειρίζεται τις τύχες της χώρας μας, καθώς και των άλλων αδύναμων Οικονομιών της Ευρωζώνης, τα τελευταία δύο χρόνια, αποκάλυψε η αμερικανική εφημερίδα «Γουόλ Στριτ Τζέρναλ».
Όπως έγραψε η έγκριτη εφημερίδα, αμέσως μετά από την κατάρρευση της αμερικανικής τράπεζας Λίμαν Μπράδερς, το Σεπτέμβριο του 2008, και την παγκόσμια οικονομική κρίση που ακολούθησε, ένα μυστικό κονκλάβιο διερευνούσε το ενδεχόμενο κατάρρευσης οικονομίας κράτους - μέλους της ζώνης του ευρώ και εκπονούσε ανάλογο σχέδιο αντίδρασης.
Το «κονκλάβιο» αυτό έχει και το όνομα της «επιτροπής που δεν υπήρξε ποτέ», καθώς όλες οι δραστηριότητές του καλύπτονταν από άκρα μυστικότητα.
Όπως επισημαίνει η... διεθνούς εμβέλειας αμερικανική εφημερίδα, «το Μάρτιο του 2009, ο Ξαβιέ Μούσκα, στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών της Γαλλίας, ετοιμαζόταν να εγκαταλείψει τη θέση του ως πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων, ένα ειδικό σώμα τεχνοκρατών που διαχειριζόταν την οικονομική πολιτική της Ε.Ε. Ενημερώνοντας τον διάδοχό του, Αυστριακό Τόμας Βίζερ, του είπε: «Παρεμπιπτόντως, υπάρχει και μια ομάδα που επίσημα δεν υφίσταται».
Η μυστική αυτή ομάδα λειτουργούσε από το Νοέμβριο του 2008 για τη δημιουργία σχεδίου αντιμετώπισης κρίσης από χώρα - μέλος της Ευρωζώνης και μέλη της ήταν κορυφαία στελέχη των οικονομικών επιτελείων των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, με θέση κάτω από τους υπουργούς. Τα μέλη της ομάδας προέρχονταν από τα επιτελεία της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του γραφείου του πρωθυπουργού του Λουξεμβούργου, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ».
«Αυτή η ομάδα κρούσης», αναφέρει η αμερικανική εφημερίδα, «συναντιόταν κρυφά στο περιθώριο συνόδων κορυφής, συχνά ξημερώματα ή αργά το βράδυ, εξετάζοντας πιθανούς κινδύνους που θα μπορούσαν να προέλθουν από χώρες όπως η Πορτογαλία, η Ιρλανδία, η Ελλάδα και η Ισπανία. Εκεί η Ευρωπαϊκή Ένωση πίεζε να αναλάβει κεντρικό ρόλο στη συγκέντρωση και χορήγηση κεφαλαίων σε χώρες που είχαν ανάγκη, έχοντας στο πλευρό της τη Γαλλία».
Σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα, η Επιτροπή πάλεψε να ξεπεράσει τις διαφωνίες που υπήρχαν στο εσωτερικό της Ευρωζώνης για το αν θα έπρεπε να διασωθεί μία οικονομία κράτους - μέλους που καταρρέει. Μία απάντηση, που όπως επισημαίνουν οι συντάκτες του εκτενούς ρεπορτάζ, η Επιτροπή «δεν τη βρήκε ποτέ».
Σε αυτό το γεγονός, όπως υποστηρίζει το δημοσίευμα, συνέβαλαν οι ιδεολογικές διαφορές στο εσωτερικό της Ευρωζώνης, αλλά και οι διαφορετικές ατζέντες που είχαν οι δύο ισχυροί της Ευρώπης, η καγκελάριος της Γερμανίας Ανγκελα Μέρκελ και ο πρόεδρος της Γαλλίας Νικολά Σαρκοζί.
Η αμερικανική εφημερίδα κάνει ειδική αναφορά στις εκλογές στη Γερμανία και υποστηρίζει ότι η Γερμανίδα καγκελάριος ζήτησε την παρουσία του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στο μηχανισμό στήριξης της ελληνικής οικονομίας, γιατί μόνο έτσι θα μπορούσε να πείσει τους ψηφοφόρους της γερμανικής επαρχίας για την αναγκαιότητα του μηχανισμού στήριξης.
Ωστόσο, η Μέρκελ δεχόταν και εισηγήσεις ότι το πρόβλημα της Ελλάδας δεν είναι απλώς «έλλειψη ρευστού», αλλά ότι «η χώρα χρειάζεται επιδιόρθωση». Από την πλευρά του, ο Σαρκοζί κατάλαβε αμέσως ότι τα προβλήματα της Ελλάδας απειλούν να συνταράξουν την Ευρωζώνη και ζήτησε άμεση δράση.
Όπως έγραψε η «Γουόλ Στριτ Τζέρναλ», ο κίνδυνος κρίσης κρατικών χρεών είχε αρχίσει να απασχολεί την Ευρωζώνη ήδη από τον Οκτώβριο του 2008, όταν η Ουγγαρία, μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά εκτός του ενιαίου ευρωπαϊκού νομίσματος, είδε να στερεύει ο δανεισμός από τις διεθνείς αγορές. Τότε οι Βρυξέλλες χρησιμοποίησαν ειδικό μηχανισμό, επιτρέποντας στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και την Παγκόσμια Τράπεζα να σώσουν την Ουγγαρία, παρέχοντας 20 δισεκατομμύρια ευρώ σε δάνεια.
Το δημοσίευμα προσθέτει πως «σύντομα έγινε κατανοητό ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν είχε ανάλογο μηχανισμό να σώσει με παρόμοιο τρόπο χώρα της Ευρωζώνης. Επιπλέον, η ιδέα της προσφυγής στο ΔΝΤ ήταν ταμπού για πολλούς κορυφαίους παράγοντες της Ε.Ε., επειδή οι τελευταίοι θεωρούσαν ότι στο Ταμείο προσφεύγουν μόνο φτωχές χώρες του πρώην κομμουνιστικού μπλοκ».
Η αμερικανική εφημερίδα αποκάλυψε επίσης πως η Ευρωζώνη κινητοποιήθηκε μόλις το Φεβρουάριο του 2010 και ότι μόνο τότε άνοιξε σε όλα τα μέλη της η πρόσβαση στη μυστική επιτροπή, γιατί τότε πλέον ήταν εμφανής η αδυναμία της Ελλάδας να προχωρήσει στις αγορές και μία χρεοκοπία θα είχε πολύ χειρότερα αποτελέσματα από την κατάρρευση της Λίμαν Μπράδερς.
Δευτέρα 4 Οκτωβρίου 2010
Περικοπή μισθών με επιχειρησιακές συμβάσεις
Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Κυριακή 3 Οκτωβρίου 2010
Περικοπή μισθών με επιχειρησιακές συμβάσεις
ΣΤΟΝ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΘΑ ΦΕΡΕΙ ΡΥΘΜΙΣΗ, ΜΕ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΥΠΕΡΙΣΧΥΟΥΝ ΤΩΝ ΚΛΑΔΙΚΩΝ, ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΝΑ ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΕΓΑ
ΝΕΟ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ τοπίο με μισθούς τριών ταχυτήτων, τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα, διαμορφώνει το (αναθεωρημένο) μνημόνιο.
Στον ιδιωτικό τομέα η κυβέρνηση θα φέρει ρύθμιση, με την οποία θα υπερισχύουν των κλαδικών οι συμβάσεις εργασίας που θα συνάπτονται ξεχωριστά για κάθε επιχείρηση (επιχειρησιακές συμβάσεις), με στόχο να διασφαλίζονται οι θέσεις εργασίας.
Αναδιάρθρωση
Για το λόγο αυτόν, θα θεσπιστεί η διαδικασία προσφυγής μιας επιχείρησης που επικαλείται προβλήματα σε μια διαδικασία αναδιάρθρωσης. Στο πλαίσιο αυτό:
*Θα δίνεται η δυνανότητα σύναψης επιχειρησιακής σύμβασης, με τη σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων, η οποία θα μπορεί να ρυθμίζει όλα τα εργασιακά ζητήματα (αμοιβές, ωράρια κ.λπ.).
*Η επιχειρησιακή σύμβαση θα είναι ισχυρότερη από την κλαδική. Εάν π.χ. συμφωνηθούν σε επίπεδο επιχείρησης χαμηλότερες αμοιβές από εκείνες που προβλέπει η σύμβαση της ομοσπονδίας, θα είναι νόμιμες οι χαμηλότερες. Ομοίως, θα μπορούν να συμφωνηθούν π.χ. λιγότερες ημέρες εργασίας, εκ περιτροπής εργασία κ.λπ.
*Θα ενθαρρύνεται από τις ρυθμίσεις η διασφάλιση των θέσεων εργασίας μέσα από το επιχειρησιακό σχέδιο (οι εργαζόμενοι να δέχονται μείωση αμοιβών μόνο εάν διατηρούνται οι θέσεις εργασίας).
*Οι παραβιάσεις της επιχειρησιακής σύμβασης θα είναι παράνομες.
*Θα υποβάλλεται επιχειρησιακό σχέδιο για το ξεπέρασμα της κρίσης και των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η επιχείρηση.
*Η διάρκεια της υπαγωγής στο σχέδιο θα είναι διετής σε πρώτη φάση, με δυνατότητα παράτασης. Σε αυτή την περίπτωση, σε μεγάλες επιχειρήσεις το σωματείο θα έχει δικαίωμα ενημέρωσης για τις επενδύσεις και τη γενικότερη οικονομική πορεία της επιχείρησης.
Μεγάλες επιχειρήσεις
Αυτά θα ισχύσουν κυρίως για τις μεγάλου μεγέθους -με βάση τα ελληνικά δεδομένα- επιχειρήσεις (άνω των 50 ατόμων). Για τις μικρές επιχειρήσεις, δεν θα απαιτείται επιχειρησιακό πλάνο. Απλώς και στις δυο περιπτώσεις θα ισχύει στην πράξη το δόγμα «μικρότεροι μισθοί για διατήρηση της απασχόλησης».
Η εργοδοσία θα μπορεί να καλέσει το οικείο σωματείο σε διαπραγμάτευση για μείωση μισθών και η εργατική πλευρά θα μπορεί είτε να αποδεχτεί την πρόταση με κάποιες αντιπαροχές, όπως πάγωμα απολύσεων ή συνδυασμό των αποτελεσμάτων με κίνητρα απόδοσης (μπόνους επίτευξης των στόχων), είτε να αρνηθεί τη διαπραγμάτευση για μείωση αποδοχών ή αύξηση των ωρών εργασίας χωρίς πρόσθετη αμοιβή ή και τα δυο μαζί, με το δέλεαρ της διατήρησης των θέσεων εργασίας.
Εάν το σωματείο δεν δεχθεί την επιχειρησιακή σύμβαση, ο εργοδότης έχει στη διάθεσή του άλλα μέσα, όπως η διαθεσιμότητα του προσωπικού (3 μήνες το έτος εκτός εργασίας, με τον μισό μισθό για όλους τους υπαλλήλους), την εκ περιτροπής εργασία (υποχρεωτικά ρεπό με μείωση αποδοχών), τις απολύσεις (6 άτομα το μήνα για επιχειρήσεις από 20 έως 150 άτομα και 5% το μήνα για μεγαλύτερες επιχειρήσεις) κ.ά. Στις μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν θα υποχρεούνται -με πρόσχημα το μέγεθός τους- να υποβάλλουν επιχειρηματικό σχέδιο εξόδου από την κρίση, οι απολύσεις είναι ελεύθερες, χωρίς κανέναν περιορισμό ανά μηνα (αφορά όσες απασχολούν κάτω των 20 ατόμων).
ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ
Ενσωμάτωση επιδομάτων, ψαλίδι στις αποδοχές
Με το νέο ενιαίο μισθολόγιο στο Δημόσιο, θα περιοριστούν δραματικά, επί δεύτερη συνεχή χρονιά μάλιστα, οι συνολικές αποδοχές κυρίως των υπαλλήλων εκείνων που λαμβάνουν μισθούς άνω του μέσου όρου (εφοριακοί, τελωνειακοί, γεωπόνοι, μηχανικοί κ.ά.).
Στην πράξη, με το νέο ενιαίο μισθολόγιο μπαίνουν στο στόχαστρο οι αποδοχές που ξεπερνούν τον μέσο όρο του ιδιωτικού τομέα.
Το κόστος του Δημοσίου για επιδόματα υπολογίζεται σε 40% της μισθολογικής δαπάνης (κατά μέσο όρο). Θα ενσωματωθεί, όμως, μόνο ένα μέρος αυτής στο βασικό μισθό. Ετσι, με το νέο μισθολόγιο οι βασικοί μισθοί θα αυξηθούν σε μικρό ποσοστό (λόγω ενσωμάτωσης μέρους των επιδομάτων), ενώ συνολικά οι αποδοχές θα μειωθούν σε ορισμένες περιπτώσεις κατά 10%, αφού τα επιδόματα θα περιοριστούν. Το κυβερνητικό σχέδιο εδράζεται στο μνημόνιο και την υποχρέωση της χώρας έναντι της τρόικας των επιτηρητών για νέα περικοπή δαπανών το 2011.
Εξάλλου, με βάση τη φετινή εμπειρία, αποτελέσματα μπορούν να υπάρχουν μόνο στο στόχο των περικοπών (σε μισθούς και συντάξεις) του προϋπολογισμού, αφού στο σκέλος των εσόδων (ΦΠΑ, έλεγχοι στην αγορά, μεγάλα εισοδήματα κ.ά.) η απόκλιση είναι... χαώδης. Ηδη, οι νέες περικοπές στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων προκαλούν έντονες αντιδράσεις, ενώ η ΑΔΕΔΥ προγραμματίζει για την προσεχή Πέμπτη 24ωρη απεργία.
Ωστόσο, η μερική ενσωμάτωση στον βασικό μισθό των επιδομάτων και η αύξηση του βασικού μισθού έχει και ορισμένες... θετικές παρενέργειες στο συνταξιοδοτικό. Διευρύνεται ο συντάξιμος μισθός, καθώς οι αποδοχές των «απόμαχων» υπολογίζονται με βάση τον βασικό μισθό, χωρίς να υπολογίζονται τα επιδόματα, τα οποία δεν υπόκεινται σε ασφαλιστικές εισφορές.
ΣΥΝΔΙΚΑΤΑ
Το ευρωπαϊκό παράδειγμα
Είναι προφανές ότι, εν μέσω κρίσης, οι περισσότερες επιχειρήσεις, και κυρίως οι μικρομεσαίες, θα ζητήσουν να υπαχθούν στη διάταξη για την κατ' εξαίρεση υπερίσχυση των επιχειρησιακών έναντι των κλαδικών συμβάσεων.
Πόσο μάλιστα, όταν ο ανταγωνιστής θα έχει προλάβει και θα έχει εξασφαλίσει διαδικασία μείωσης του μισθολογικού κόστους, άρα θα μπορεί να κινηθεί ανταγωνιστικά (κοινωνικό ντάμπινγκ).
Πάντως, αυτή η διαδικασία είναι αρκετά διαδεδομένη στην Ευρώπη, όπου ακόμη και το κλαδικό σωματείο, όπως η IG Metall στη Γερμανία, συναίνεσε στην κατ' εξαίρεση υπογραφή δυσμενέστερων συμβάσεων σε ορισμένες επιχειρήσεις. Ομως εκεί αποκαταστάθηκε η μισθολογική ισορροπία, αν και ακολούθως -με την ατζέντα 2010- ο πρώην καγκελάριος Σρέντερ πίεσε τους μισθούς και τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα στο σύνολο των εργαζομένων. Ετσι, η Γερμανία, με ανταγωνιστικά προϊόντα και «αποπληθωρισμό» στους μισθούς, διεύρυνε το εμπορικό πλεόνασμα με τα άλλα κράτη-μέλη.
Βεβαίως είναι θέμα και των επιχειρησιακών σωματείων εάν θα δεχθούν -εκτός από τη διαπραγμάτευση- και μείωση αποδοχών. Ειδάλλως, τι αντιπαροχές θα ζητήσουν στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης; Ωστόσο, αυτά απαιτούν μεγάλα, δοκιμασμένα και ισχυρά συνδικάτα σε μεγάλες επιχειρήσεις.
Τίποτε απ' όλα αυτά δεν ισχύει στην Ελλάδα των μικρών επιχειρήσεων, των εποχικών δραστηριοτήτων και των μεγάλων μονάδων, που βρίσκονται όμως υπό κρατικό έλεγχο. Αντιθέτως, στις μικρές επιχειρήσεις, όπου δεν υφίστανται συλλογικά υποκείμενα, το ρόλο του διαπραγματευτή θα αναλάβει η «Ενωση Προσώπων», που μπορεί να συγκροτηθεί από 5 μόλις εργαζόμενους σε επιχειρήσεις έως 40 ατόμων, όπου δεν λειτουργεί επιχειρησιακό σωματείο. Και εδώ η «Ενωση» θα επηρεάζεται καθοριστικά από τον εργοδότη.
Το ζήτησε ο ΣΕΒ, η τρόικα το υιοθέτησε και τώρα εφαρμόζεται...
Σύμφωνα με πληροφορίες, η τρόικα των επιτηρητών επιμένει στο θέμα της υποβάθμισης των κλαδικών συμβάσεων και της κατίσχυσης των επιχειρησιακών, πρόβλεψη που ετέθη στο αναθεωρημένο μνημόνιο (του περασμένου Αυγούστου), αλλά εμφανίζεται πολιτικά... ορφανή.
Ούτε ο τότε υπουργός Εργασίας Ανδρ. Λοβέρδος ούτε ο «διαπραγματευτής» -με την τρόικα των επιτηρητών και δανειστών- υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωσταντίνου αποδέχονται τώρα ότι συναίνεσαν στην υποχώρηση των κλαδικών συμβάσεων και την ανάδειξη των επιχειρησιακών ως των συμβάσεων που θα καθορίζουν πλέον τους μισθούς και τις εργασιακές σχέσεις, προφανώς αναλογιζόμενοι το τεράστιο πολιτικό κόστος.
Μάλιστα, ο κ. Παπακωσταντίνου έχει ταχθεί δημόσια (στη συνάντηση με το προεδρείο της ΓΣΕΕ) υπέρ της διατήρησης των κλαδικών συμβάσεων. Να σημειωθεί ότι έως τώρα οι κλαδικές «συρρέουν» (σύμφωνα με το νομικό όρο) προς τις επιχειρησιακές και οι μισθωτοί καλύπτονται από τις ευνοϊκότερες -κάθε σύμβασης- προβλέψεις. Τώρα πλέον, το υπουργείο Εργασίας υποχρεούται να εφαρμόσει τη σχετική πρόβλεψη (το μνημόνιο έχει ισχύ νόμου).
Το non paper του ΣΕΒ
Το θέμα της κατίσχυσης των επιχειρησιακών συμβάσεων είχε θέσει ο ΣΕΒ και η πρότασή του... εμφιλοχώρησε στο μνημόνιο ατόφια, αυτολεξεί, όπως αυτή περιλαμβανόταν στο σχετικό non paper του Συνδέσμου Βιομηχάνων προς την τρόικα. Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, ο υπουργός Οικονομικών εμπιστεύθηκε σε συνεργάτες του ότι «μας ζητούσαν πολλά (η τρόικα) και αφαιρέσαμε άλλα, όμως δεν μπορέσαμε και αυτό» (αναφερόμενος στις επιχειρησιακές συμβάσεις). Η εν λόγω ρύθμιση οδηγεί στον κατακερματισμό των μισθών και τη σαλαμοποίηση των εργαζόμενων, στο βαθμό που η επιχειρησιακή θα υπερισχύει, ακόμη και εάν προβλέπει δυσμενέστερους όρους εργασίας.
Παράλληλα, αναμένεται να προκαλέσει και αθέμιτο ανταγωνισμό μεταξύ επιχειρήσεων του ίδιου κλάδου. Αυτή η διάταξη, σε συνδυασμό με τη νεότερη πρόβλεψη του επικαιροποιημένου μνημονίου περί μη επέκτασης (εφαρμογής) των συμβάσεων στις επιχειρήσεις και τους μισθωτούς που δεν είναι μέλη του οικείου συλλόγου-συνδέσμου εργαζομένων ή εργοδοτών (που συνήψε τη σύμβαση), αναμένεται να προκαλέσει ακόμη και σε διάσπαση των εργοδοτικών και συνδικαλιστικών οργανώσεων. Και αυτό, γιατί -εάν τελικά η πρόβλεψη αυτή ενεργοποιηθεί- οι εργοδότες που είναι εκτός συνδέσμου θα μπορούν να απασχολούν τους μισθωτούς με τον κατώτατο μισθό του ανειδίκευτου εργάτη, γιατί δεν θα δεσμεύονται από τη συλλογική σύμβαση.
Την υλοποίηση της άκρως δυσμενούς αυτής διάταξης έχει αναλάβει τώρα η Λούκα Κατσέλη και αναμένεται, τις επόμενες ημέρες, να εκδώσει σχετική υπουργική απόφαση (όπως ορίζει ο νόμος 3845/10-κύρωσης του μνημονίου), αλλά θα υπάρχει το τρικ της αναδιάρθρωσης. Η εταιρεία πρέπει να ακολουθήσει μια διαδικασία και παράλληλα να επικαλεστεί ανυπέρβλητα εμπόδια βιωσιμότητας, προκειμένου να υπερισχύσει στην περίπτωσή της η επιχειρησιακή -αν και υποδεέστερη για τα δικαιώματα των εργαζομένων- της κλαδικής σύμβασης.
Οι δεσμεύσεις της Λούκας Κατσέλη
Με την υπό έκδοση υπουργική απόφαση δεν θα περιγράφονται οι υποχρεώσεις της επιχείρησης, οι αντιπαροχές για τους μισθωτούς έναντι της μείωσης των αμοιβών. Και τούτο, καθώς αυτά θα αποτελούν αντικείμενο αποκλειστικά της (συλλογικής) διαπραγμάτευσης σε επίπεδο εταιρείας.
Η κ. Κατσέλη έχει δεσμευτεί έναντι της ΓΣΕΕ ότι θα παραμείνει η πρόβλεψη του εργατικού δικαίου για τη «συρροή» των συμβάσεων, να επιλέγει δηλαδή ο εργαζόμενος την ευμενέστερη διάταξη μεταξύ κλαδικών και επιχειρησιακών συμβάσεων. Η διάταξη για την κατίσχυση των επιχειρησιακών συμβάσεων «θα εφαρμόζεται κατ' εξαίρεση, σε εξαιρετικές περιπτώσεις και προκειμένου να διασφαλιστεί η απασχόληση», επιμένει η κ. Κατσέλη. Το πρόβλημα, βέβαια, είναι ότι λόγω κρίσης... οι περισσότερες εταιρείες θα σπεύσουν να επικαλεστούν «εξαιρετικές συνθήκες».
Αναφορικά με τα Τοπικά Σύμφωνα Απασχόλησης (ΤΣΑ), η συζήτηση φαίνεται να έχει ατονήσει, καθώς ούτε οι εργοδότες ενδιαφέρονται. Και αυτό, γιατί μια επιχείρηση που δραστηριοποιείται σε περιφέρεια η οποία διέρχεται κρίση και συγκεντρώνει υψηλή ανεργία, θα έχει την... ευχέρεια των επιχειρησιακών συμβάσεων. Μέσω των οποίων θα μειώνουν απευθείας τους μισθούς.
ΧΡ. Μ.
Περικοπή μισθών με επιχειρησιακές συμβάσεις
ΣΤΟΝ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΘΑ ΦΕΡΕΙ ΡΥΘΜΙΣΗ, ΜΕ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΥΠΕΡΙΣΧΥΟΥΝ ΤΩΝ ΚΛΑΔΙΚΩΝ, ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΝΑ ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΕΓΑ
ΝΕΟ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ τοπίο με μισθούς τριών ταχυτήτων, τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα, διαμορφώνει το (αναθεωρημένο) μνημόνιο.
Στον ιδιωτικό τομέα η κυβέρνηση θα φέρει ρύθμιση, με την οποία θα υπερισχύουν των κλαδικών οι συμβάσεις εργασίας που θα συνάπτονται ξεχωριστά για κάθε επιχείρηση (επιχειρησιακές συμβάσεις), με στόχο να διασφαλίζονται οι θέσεις εργασίας.
Αναδιάρθρωση
Για το λόγο αυτόν, θα θεσπιστεί η διαδικασία προσφυγής μιας επιχείρησης που επικαλείται προβλήματα σε μια διαδικασία αναδιάρθρωσης. Στο πλαίσιο αυτό:
*Θα δίνεται η δυνανότητα σύναψης επιχειρησιακής σύμβασης, με τη σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων, η οποία θα μπορεί να ρυθμίζει όλα τα εργασιακά ζητήματα (αμοιβές, ωράρια κ.λπ.).
*Η επιχειρησιακή σύμβαση θα είναι ισχυρότερη από την κλαδική. Εάν π.χ. συμφωνηθούν σε επίπεδο επιχείρησης χαμηλότερες αμοιβές από εκείνες που προβλέπει η σύμβαση της ομοσπονδίας, θα είναι νόμιμες οι χαμηλότερες. Ομοίως, θα μπορούν να συμφωνηθούν π.χ. λιγότερες ημέρες εργασίας, εκ περιτροπής εργασία κ.λπ.
*Θα ενθαρρύνεται από τις ρυθμίσεις η διασφάλιση των θέσεων εργασίας μέσα από το επιχειρησιακό σχέδιο (οι εργαζόμενοι να δέχονται μείωση αμοιβών μόνο εάν διατηρούνται οι θέσεις εργασίας).
*Οι παραβιάσεις της επιχειρησιακής σύμβασης θα είναι παράνομες.
*Θα υποβάλλεται επιχειρησιακό σχέδιο για το ξεπέρασμα της κρίσης και των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η επιχείρηση.
*Η διάρκεια της υπαγωγής στο σχέδιο θα είναι διετής σε πρώτη φάση, με δυνατότητα παράτασης. Σε αυτή την περίπτωση, σε μεγάλες επιχειρήσεις το σωματείο θα έχει δικαίωμα ενημέρωσης για τις επενδύσεις και τη γενικότερη οικονομική πορεία της επιχείρησης.
Μεγάλες επιχειρήσεις
Αυτά θα ισχύσουν κυρίως για τις μεγάλου μεγέθους -με βάση τα ελληνικά δεδομένα- επιχειρήσεις (άνω των 50 ατόμων). Για τις μικρές επιχειρήσεις, δεν θα απαιτείται επιχειρησιακό πλάνο. Απλώς και στις δυο περιπτώσεις θα ισχύει στην πράξη το δόγμα «μικρότεροι μισθοί για διατήρηση της απασχόλησης».
Η εργοδοσία θα μπορεί να καλέσει το οικείο σωματείο σε διαπραγμάτευση για μείωση μισθών και η εργατική πλευρά θα μπορεί είτε να αποδεχτεί την πρόταση με κάποιες αντιπαροχές, όπως πάγωμα απολύσεων ή συνδυασμό των αποτελεσμάτων με κίνητρα απόδοσης (μπόνους επίτευξης των στόχων), είτε να αρνηθεί τη διαπραγμάτευση για μείωση αποδοχών ή αύξηση των ωρών εργασίας χωρίς πρόσθετη αμοιβή ή και τα δυο μαζί, με το δέλεαρ της διατήρησης των θέσεων εργασίας.
Εάν το σωματείο δεν δεχθεί την επιχειρησιακή σύμβαση, ο εργοδότης έχει στη διάθεσή του άλλα μέσα, όπως η διαθεσιμότητα του προσωπικού (3 μήνες το έτος εκτός εργασίας, με τον μισό μισθό για όλους τους υπαλλήλους), την εκ περιτροπής εργασία (υποχρεωτικά ρεπό με μείωση αποδοχών), τις απολύσεις (6 άτομα το μήνα για επιχειρήσεις από 20 έως 150 άτομα και 5% το μήνα για μεγαλύτερες επιχειρήσεις) κ.ά. Στις μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν θα υποχρεούνται -με πρόσχημα το μέγεθός τους- να υποβάλλουν επιχειρηματικό σχέδιο εξόδου από την κρίση, οι απολύσεις είναι ελεύθερες, χωρίς κανέναν περιορισμό ανά μηνα (αφορά όσες απασχολούν κάτω των 20 ατόμων).
ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ
Ενσωμάτωση επιδομάτων, ψαλίδι στις αποδοχές
Με το νέο ενιαίο μισθολόγιο στο Δημόσιο, θα περιοριστούν δραματικά, επί δεύτερη συνεχή χρονιά μάλιστα, οι συνολικές αποδοχές κυρίως των υπαλλήλων εκείνων που λαμβάνουν μισθούς άνω του μέσου όρου (εφοριακοί, τελωνειακοί, γεωπόνοι, μηχανικοί κ.ά.).
Στην πράξη, με το νέο ενιαίο μισθολόγιο μπαίνουν στο στόχαστρο οι αποδοχές που ξεπερνούν τον μέσο όρο του ιδιωτικού τομέα.
Το κόστος του Δημοσίου για επιδόματα υπολογίζεται σε 40% της μισθολογικής δαπάνης (κατά μέσο όρο). Θα ενσωματωθεί, όμως, μόνο ένα μέρος αυτής στο βασικό μισθό. Ετσι, με το νέο μισθολόγιο οι βασικοί μισθοί θα αυξηθούν σε μικρό ποσοστό (λόγω ενσωμάτωσης μέρους των επιδομάτων), ενώ συνολικά οι αποδοχές θα μειωθούν σε ορισμένες περιπτώσεις κατά 10%, αφού τα επιδόματα θα περιοριστούν. Το κυβερνητικό σχέδιο εδράζεται στο μνημόνιο και την υποχρέωση της χώρας έναντι της τρόικας των επιτηρητών για νέα περικοπή δαπανών το 2011.
Εξάλλου, με βάση τη φετινή εμπειρία, αποτελέσματα μπορούν να υπάρχουν μόνο στο στόχο των περικοπών (σε μισθούς και συντάξεις) του προϋπολογισμού, αφού στο σκέλος των εσόδων (ΦΠΑ, έλεγχοι στην αγορά, μεγάλα εισοδήματα κ.ά.) η απόκλιση είναι... χαώδης. Ηδη, οι νέες περικοπές στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων προκαλούν έντονες αντιδράσεις, ενώ η ΑΔΕΔΥ προγραμματίζει για την προσεχή Πέμπτη 24ωρη απεργία.
Ωστόσο, η μερική ενσωμάτωση στον βασικό μισθό των επιδομάτων και η αύξηση του βασικού μισθού έχει και ορισμένες... θετικές παρενέργειες στο συνταξιοδοτικό. Διευρύνεται ο συντάξιμος μισθός, καθώς οι αποδοχές των «απόμαχων» υπολογίζονται με βάση τον βασικό μισθό, χωρίς να υπολογίζονται τα επιδόματα, τα οποία δεν υπόκεινται σε ασφαλιστικές εισφορές.
ΣΥΝΔΙΚΑΤΑ
Το ευρωπαϊκό παράδειγμα
Είναι προφανές ότι, εν μέσω κρίσης, οι περισσότερες επιχειρήσεις, και κυρίως οι μικρομεσαίες, θα ζητήσουν να υπαχθούν στη διάταξη για την κατ' εξαίρεση υπερίσχυση των επιχειρησιακών έναντι των κλαδικών συμβάσεων.
Πόσο μάλιστα, όταν ο ανταγωνιστής θα έχει προλάβει και θα έχει εξασφαλίσει διαδικασία μείωσης του μισθολογικού κόστους, άρα θα μπορεί να κινηθεί ανταγωνιστικά (κοινωνικό ντάμπινγκ).
Πάντως, αυτή η διαδικασία είναι αρκετά διαδεδομένη στην Ευρώπη, όπου ακόμη και το κλαδικό σωματείο, όπως η IG Metall στη Γερμανία, συναίνεσε στην κατ' εξαίρεση υπογραφή δυσμενέστερων συμβάσεων σε ορισμένες επιχειρήσεις. Ομως εκεί αποκαταστάθηκε η μισθολογική ισορροπία, αν και ακολούθως -με την ατζέντα 2010- ο πρώην καγκελάριος Σρέντερ πίεσε τους μισθούς και τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα στο σύνολο των εργαζομένων. Ετσι, η Γερμανία, με ανταγωνιστικά προϊόντα και «αποπληθωρισμό» στους μισθούς, διεύρυνε το εμπορικό πλεόνασμα με τα άλλα κράτη-μέλη.
Βεβαίως είναι θέμα και των επιχειρησιακών σωματείων εάν θα δεχθούν -εκτός από τη διαπραγμάτευση- και μείωση αποδοχών. Ειδάλλως, τι αντιπαροχές θα ζητήσουν στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης; Ωστόσο, αυτά απαιτούν μεγάλα, δοκιμασμένα και ισχυρά συνδικάτα σε μεγάλες επιχειρήσεις.
Τίποτε απ' όλα αυτά δεν ισχύει στην Ελλάδα των μικρών επιχειρήσεων, των εποχικών δραστηριοτήτων και των μεγάλων μονάδων, που βρίσκονται όμως υπό κρατικό έλεγχο. Αντιθέτως, στις μικρές επιχειρήσεις, όπου δεν υφίστανται συλλογικά υποκείμενα, το ρόλο του διαπραγματευτή θα αναλάβει η «Ενωση Προσώπων», που μπορεί να συγκροτηθεί από 5 μόλις εργαζόμενους σε επιχειρήσεις έως 40 ατόμων, όπου δεν λειτουργεί επιχειρησιακό σωματείο. Και εδώ η «Ενωση» θα επηρεάζεται καθοριστικά από τον εργοδότη.
Το ζήτησε ο ΣΕΒ, η τρόικα το υιοθέτησε και τώρα εφαρμόζεται...
Σύμφωνα με πληροφορίες, η τρόικα των επιτηρητών επιμένει στο θέμα της υποβάθμισης των κλαδικών συμβάσεων και της κατίσχυσης των επιχειρησιακών, πρόβλεψη που ετέθη στο αναθεωρημένο μνημόνιο (του περασμένου Αυγούστου), αλλά εμφανίζεται πολιτικά... ορφανή.
Ούτε ο τότε υπουργός Εργασίας Ανδρ. Λοβέρδος ούτε ο «διαπραγματευτής» -με την τρόικα των επιτηρητών και δανειστών- υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωσταντίνου αποδέχονται τώρα ότι συναίνεσαν στην υποχώρηση των κλαδικών συμβάσεων και την ανάδειξη των επιχειρησιακών ως των συμβάσεων που θα καθορίζουν πλέον τους μισθούς και τις εργασιακές σχέσεις, προφανώς αναλογιζόμενοι το τεράστιο πολιτικό κόστος.
Μάλιστα, ο κ. Παπακωσταντίνου έχει ταχθεί δημόσια (στη συνάντηση με το προεδρείο της ΓΣΕΕ) υπέρ της διατήρησης των κλαδικών συμβάσεων. Να σημειωθεί ότι έως τώρα οι κλαδικές «συρρέουν» (σύμφωνα με το νομικό όρο) προς τις επιχειρησιακές και οι μισθωτοί καλύπτονται από τις ευνοϊκότερες -κάθε σύμβασης- προβλέψεις. Τώρα πλέον, το υπουργείο Εργασίας υποχρεούται να εφαρμόσει τη σχετική πρόβλεψη (το μνημόνιο έχει ισχύ νόμου).
Το non paper του ΣΕΒ
Το θέμα της κατίσχυσης των επιχειρησιακών συμβάσεων είχε θέσει ο ΣΕΒ και η πρότασή του... εμφιλοχώρησε στο μνημόνιο ατόφια, αυτολεξεί, όπως αυτή περιλαμβανόταν στο σχετικό non paper του Συνδέσμου Βιομηχάνων προς την τρόικα. Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, ο υπουργός Οικονομικών εμπιστεύθηκε σε συνεργάτες του ότι «μας ζητούσαν πολλά (η τρόικα) και αφαιρέσαμε άλλα, όμως δεν μπορέσαμε και αυτό» (αναφερόμενος στις επιχειρησιακές συμβάσεις). Η εν λόγω ρύθμιση οδηγεί στον κατακερματισμό των μισθών και τη σαλαμοποίηση των εργαζόμενων, στο βαθμό που η επιχειρησιακή θα υπερισχύει, ακόμη και εάν προβλέπει δυσμενέστερους όρους εργασίας.
Παράλληλα, αναμένεται να προκαλέσει και αθέμιτο ανταγωνισμό μεταξύ επιχειρήσεων του ίδιου κλάδου. Αυτή η διάταξη, σε συνδυασμό με τη νεότερη πρόβλεψη του επικαιροποιημένου μνημονίου περί μη επέκτασης (εφαρμογής) των συμβάσεων στις επιχειρήσεις και τους μισθωτούς που δεν είναι μέλη του οικείου συλλόγου-συνδέσμου εργαζομένων ή εργοδοτών (που συνήψε τη σύμβαση), αναμένεται να προκαλέσει ακόμη και σε διάσπαση των εργοδοτικών και συνδικαλιστικών οργανώσεων. Και αυτό, γιατί -εάν τελικά η πρόβλεψη αυτή ενεργοποιηθεί- οι εργοδότες που είναι εκτός συνδέσμου θα μπορούν να απασχολούν τους μισθωτούς με τον κατώτατο μισθό του ανειδίκευτου εργάτη, γιατί δεν θα δεσμεύονται από τη συλλογική σύμβαση.
Την υλοποίηση της άκρως δυσμενούς αυτής διάταξης έχει αναλάβει τώρα η Λούκα Κατσέλη και αναμένεται, τις επόμενες ημέρες, να εκδώσει σχετική υπουργική απόφαση (όπως ορίζει ο νόμος 3845/10-κύρωσης του μνημονίου), αλλά θα υπάρχει το τρικ της αναδιάρθρωσης. Η εταιρεία πρέπει να ακολουθήσει μια διαδικασία και παράλληλα να επικαλεστεί ανυπέρβλητα εμπόδια βιωσιμότητας, προκειμένου να υπερισχύσει στην περίπτωσή της η επιχειρησιακή -αν και υποδεέστερη για τα δικαιώματα των εργαζομένων- της κλαδικής σύμβασης.
Οι δεσμεύσεις της Λούκας Κατσέλη
Με την υπό έκδοση υπουργική απόφαση δεν θα περιγράφονται οι υποχρεώσεις της επιχείρησης, οι αντιπαροχές για τους μισθωτούς έναντι της μείωσης των αμοιβών. Και τούτο, καθώς αυτά θα αποτελούν αντικείμενο αποκλειστικά της (συλλογικής) διαπραγμάτευσης σε επίπεδο εταιρείας.
Η κ. Κατσέλη έχει δεσμευτεί έναντι της ΓΣΕΕ ότι θα παραμείνει η πρόβλεψη του εργατικού δικαίου για τη «συρροή» των συμβάσεων, να επιλέγει δηλαδή ο εργαζόμενος την ευμενέστερη διάταξη μεταξύ κλαδικών και επιχειρησιακών συμβάσεων. Η διάταξη για την κατίσχυση των επιχειρησιακών συμβάσεων «θα εφαρμόζεται κατ' εξαίρεση, σε εξαιρετικές περιπτώσεις και προκειμένου να διασφαλιστεί η απασχόληση», επιμένει η κ. Κατσέλη. Το πρόβλημα, βέβαια, είναι ότι λόγω κρίσης... οι περισσότερες εταιρείες θα σπεύσουν να επικαλεστούν «εξαιρετικές συνθήκες».
Αναφορικά με τα Τοπικά Σύμφωνα Απασχόλησης (ΤΣΑ), η συζήτηση φαίνεται να έχει ατονήσει, καθώς ούτε οι εργοδότες ενδιαφέρονται. Και αυτό, γιατί μια επιχείρηση που δραστηριοποιείται σε περιφέρεια η οποία διέρχεται κρίση και συγκεντρώνει υψηλή ανεργία, θα έχει την... ευχέρεια των επιχειρησιακών συμβάσεων. Μέσω των οποίων θα μειώνουν απευθείας τους μισθούς.
ΧΡ. Μ.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)