Τετάρτη 15 Δεκεμβρίου 2010

Πιο κοντά στην πτώχευση σπρώχνει η Μέρκελ την Ελλάδα

Σε τελικό στάδιο βρίσκεται το σχέδιο της Μέρκελ για συμμετοχή των δανειστών στις απώλειες που θα προκύπτουν από την περίπτωση που ένα κράτος της ΕΕ αντιμετωπίσει πρόβλημα αποπληρωμής του κρατικού του χρέους. Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας θα είναι, όπως ορίζει το σχετικό σχέδιο,  ο προνομιούχος πιστωτής και αυτός που αποπληρώνεται πρώτος. Έτσι, πρώτα θα εξασφαλίζουν τα χρήματοα τους  το ΔΝΤ και οι χώρες που συνεισφέρουν στο μηχανισμό και μετά οι ιδιώτες επενδυτές.
Η χρονική συγκυρία που πρωθείται αυτό το σχέδιο σπρώχνει την Ελλάδα πιο κοντά στην πτώχευση καθώς από τη μία πλευρά εξασφαλίζεται ότι τα επιτόκια του κόστους κρατικού δανεισμού θα παραμείνουν σε πολύ υψηλα επίπεδα εμποδίζοντας την επιστροφή στις αγορές ενώ από την άλλη πλευρά απομακρύνεται το ενδεχόμενο έκδοσης ευρωομόλογου ή άυξησης των κεφαλαίων του σημερινού μηχανισμού στήριξης αλλά και επιβεβαιώνεται ότι η Γερμανία δε σκοπεύει να ξοδέψει περισσότερα χρήματα για τη διάσωση της Ελλάδας.
Mυστικές συζητήσεις για το ευρώ του… Βορρά!
Το καλοκαιρινό meeting που είχαν τον περασμένο Αύγουστο η Γερμανίδα καγκελάριος κυρία Ανγκελα Μέρκελ και ο Τσέχος πρωθυπουργός κ. Πετρ Νέκας., πήρε μία ιδιαίτερη και… μυστική μέχρι χθες, τροπή - όπως αποκαλύπτει σε σημερινό της άρθρο η Wall Street Journal, το οποίο επικαλείται δημοσίευμα του πρακτορείου Dow Jones Newswires - όταν οι δύο ηγέτες άρχισαν να συζητούν για το πώς μπορεί να σωθεί το ευρώ από την κρίση χρέους που έχει εξαπλωθεί στην Ευρωζώνη. Το συμπέρασμα του meeting ήταν άκρως ενδιαφέρον και αποκαλυπτικό: τέθηκε στο τραπέζι η φράση «Ευρωζώνη και ευρώ του Βορρά»!
Κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης συζήτησης, η οποία ήταν ανεπίσημη και πολύ ιδιωτκή, η κυρία Μέρκελ ζήτησε από τον κ. Νέκας να ενταχθεί η Τσεχία στην Ευρωζώνη, παρά την επιθυμία που είχει εκφράσει η χώρα να μείνει εκτός της υπερχρεωμενης νομισματικής ένωσης, όπως αποκαλύπτουν οι πηγές του πρακτορείου.
Ο σκοπός της Μέρκελ ήταν πως οι δημοσιονομικά υγιείς Τσεέχοι θα βοηθούσαν τη Γερμανία να αυξήσει το «βάρος» στην Ευρωζώνη, των χωρών που ήταν δημοσιονομικέ υπεύθυνες καθώς έβλεπε πως η Ελλάδα, η Πορτογαλία, η Ισπανία και η Ιταλία με τα μεγάλα δημοσιονομικά τους προβλήματα, άρχιζαν να «σημαδεύουν» ολόκληρη την περιοχή.
Οπως αναφέρεται, η Τσεχία είναι μέλος της ΕΕ από το 2004 και θα πρέπει κάποια στιγμή να υιοθετήσει το ευρώ, αν βέβαια πληροί τα κριτήρια. Αυτή τη στιγμή, εμφανίζει χρέος στο 40% του ΑΕΠ, ωστόσο δεν πληροί το κριτήριο του ελλείμματος, με την τσεχική κυβέρνηση να έχει, πάντως, δεσμευτεί να το μειώσει κάτω από το 3% έως το 2013, από 5% περίπου το 2010.
Σύμφωνα με πρόσωπο που γνωρίζει το περιεχόμενο της συγκεκριμένης ιδιωτικής συζήτησης, η απάντηση του Τσέχου Πρωθυπουργού ήταν πως η χώρα του θα εντασσόταν στη ζώνη του ευρώ, ακόμη και την επόμενη ημέρα, εάν υπήρξε μία… Ευρωζώνη του Βορρά.
Οπως αναφέρεται, οι δύο ηγέτες είχαν μία πάρα πολύ φιλική συζήτηση και το κλίμα ήταν πολύ καλό. Πάντως, σύμφωνα με την εκπρόσωπο της κυρίας Μέρκελ κυρία Ελκε Ράμλοου, η Γερμανία θα καλωσόριζε οποιαδήποτε χώρα που θέλει να ενταχθεί στην Ευρωζώνη αρκεί να πληροί τα κριτήρια, διαψέυδοντας κατηγορηματικά το ότι οι Γερμανοί… ψάχνουν δημοσιονομικά υγιείς χώρες για να… συμμαχίσουν, ετσι ώστε να συμμορφώσουν τους δημοσιονομικα απείθαρχους. Οπως δήλωσε, η Γερμανία δεν πρόκειται ποτέ να πιέσει καμία χώρα να επιταχύνει την διαδικασία ένταξης στο ευρώ, απαντώντας έτσι στα δημοσιεύματα που πλημμύρισαν τον τσέχικ τύπο το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε.
Οπως επισημαίνει η WSJ, η διαρροή των απόψεων και σκέψεων για μία Ευρωζώνη δύο ταχυτήτων από το καλοκαιρινό meeting Γερμανίας-Τσεχίας, μοιάζουν εξαιρετικά με την ιδέα περί ενός «ευρωπαϊκού πυρήνα», που είχε προτείνει το 1994 ο τότε βουλευτής και σημερινός υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας, κ. Βόλφανγκ Σόϊμπλε. Η ιδέα αυτή είχε ως κεντρικό κομμάτι, τη δημιουργία ενός οικονομικά και στρατηγικά σταθερού πυρήνα στην Ευρώπη, που θα «αφορούσε» τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ολλανδία, το Βέλγιο και το Λουξεμβούργο. Αυτό το «γκρουπ» χωρών, θα υιοθετούσε το δικό του ξεχωριστό νόμισμα, το οποίο θα ήταν προστατευμένο από τις όποιες επιπτώσεις είχε η δημοσιονομική απειθαρχία των κυβερνήσεων του Νότου.
Οπως πολύ χαρακτηριστικά αναφέρει η εφημερίδα, την Κυριακή που μας πέρασε, οι ενώσεις των οικογενειακών επιχειρήσεων και των νέων επιχειρηματιών της Γερμανίας, έστειλαν επιστολή στην κυρία Μέρκελ, ζητώντας της να εξετάσει το ενδεχόμενο δημιουργίας μιας νέας νομισματικής ένωσης που θα είχε ως μέλη της αποκλειστικά και μόνο, τα οικονομικά ισχυρά και δημοσιονομικά υπεύθυνα, κράτη.

Τρίτη 14 Δεκεμβρίου 2010

O ΑΣΒΟΣ: ... Βρωμάω!!! Μήπως είμαι... πολιτικός;: 'Ολο το νομοσχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες - ...

O ΑΣΒΟΣ: ... Βρωμάω!!! Μήπως είμαι... πολιτικός;: 'Ολο το νομοσχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες - ...: "Συγχώνευση φορέων, αυξήσεις εισιτηρίων έως 50% και ενιαίο μισθολόγιο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίε..."

'Ολο το νομοσχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες - 2 από 5 οι φορείς - Αυξήσεις - φωτιά στα εισιτήρια!

Συγχώνευση φορέων, αυξήσεις εισιτηρίων έως 50% και ενιαίο μισθολόγιο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες.

Σύμφωνα με τον κ. Ρέππα, οι βασικότερες παρεμβάσεις που προτείνονται σε ό,τι αφορά το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των φορέων αστικών συγκοινωνιών της Αττικής, είναι οι εξής:

- Ο ΟΑΣΑ θα μετεξελιχτεί σε Μητροπολιτικό Φορέα και η περιοχή αρμοδιότητάς του γίνεται πλέον η Περιφέρεια Αττικής (όπως αυτή ορίζεται από το νόμο "Καλλικράτη"), πλην νήσων. Στις βασικές αρμοδιότητές του συγκαταλέγονται ο σχεδιασμός, η οργάνωση, ο προγραμματισμός και ο συντονισμός παροχής του συγκοινωνιακού έργου από όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

- Οι πέντε εταιρείες που απαρτίζουν σήμερα το πλέγμα των αστικών συγκοινωνιών, θα γίνουν δύο, μία για τα μέσα σταθερής τροχιάς, Μετρό, Ηλεκτρικό Σιδηρόδρομο και τραμ και μία για τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ. Μοναδικός μέτοχος των δύο νέων φορέων θα είναι ο ΟΑΣΑ, ο οποίος ως αμιγώς κρατική επιχείρηση εγγυάται το δημόσιο χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών.

- Ο ΟΑΣΑ θα έχει τη συνολική εποπτεία του συγκοινωνιακού έργου που θα αναλαμβάνεται από τους δύο νέους φορείς στην Περιφέρεια Αττικής, αλλά και από τους φορείς των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης που εκτελούν συγκοινωνιακό έργο, καθώς επίσης και από κάθε εταιρεία που θα ιδρυθεί από τον ΟΑΣΑ ή οποιονδήποτε άλλο φορέα που θα παρέχει στο μέλλον έργο δημόσιων συγκοινωνιών.

Σε ό,τι αφορά το εργασιακό, στο νομοσχέδιο που θα έλθει σύντομα στη βουλή , προβλέπονται μετατάξεις του πλεονάζοντος προσωπικού, περίπου 1.500 τον αριθμό, σε δύο στάδια. Το πρώτο στάδιο, το οποίο θα πραγματοποιηθεί άμεσα, θα αφορά προσωπικό που απασχολείται ως βοηθητικό, ενώ χαρακτηρίζεται και αμείβεται ως παραγωγικό από τους φορείς, καθώς και του πλεονάζοντος διοικητικού προσωπικού. Το δεύτερο στάδιο των μετατάξεων θα προκύψει μετά τη συγχώνευση των εταιρειών και την εκπόνηση των νέων οργανογραμμάτων τους ως αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας που θα προκύψουν.

Τα σωρευμένα χρέη των φορέων προβλέπεται να αναληφθούν από το Δημόσιο με τη μεταφορά στον κρατικό προϋπολογισμό του υφιστάμενου δανεισμού των εταιρειών και το συμψηφισμό του με τις υπάρχουσες απαιτήσεις των εταιρειών από δημόσιες υπηρεσίες και φορείς. Ταυτόχρονα το Δημόσιο θα αναλάβει και το μελλοντικό επενδυτικό πρόγραμμα των φορέων.

Αυξάνονται τα εισιτήρια

Θα επανεξεταστεί η ισχύς του ενιαίου εισιτηρίου για όλες τις διαδρομές, καθώς και της διάρκειας ισχύος του (η οποία σήμερα είναι 90 λεπτά). Επίσης, το Επιχειρησιακό Σχέδιο προβλέπει καθιέρωση διαφοροποιημένου εισιτηρίου ανάλογα με τις διαδρομές, αλλά και αύξηση της ονομαστικής αξίας όλων των τύπων κομίστρου σε συμφωνία με όσα ορίζονται στο αναθεωρημένο μνημόνιο. Πληροφορίες λένε οτι θα φτάσει ακόμα και το 1,80!

Δημιουργείται για την αντιμετώπιση του φαινομένου της εισιτηριοδιαφυγής το Ενιαίο Σώμα Ελεγκτών Κομίστρων το οποίο οργανικά θα υπάγεται στον ΟΑΣΑ, αλλά θα έχει την αρμοδιότητα διενέργειας ελέγχων σε όλα τα μέσα αστικών μεταφορών στην περιφέρεια Αττικής.

Ελεγχος εσόδων και επιχειρησιακών στόχων

Δημιουργείται μηχανισμός παρακολούθησης της υλοποίησης των επιχειρησιακών στόχων και του προϋπολογισμού των φορέων και του νέου ομίλου ΟΑΣΑ. Ειδικότερα, οι επιμέρους φορείς θα παρακολουθούν σε μηνιαία βάση την εξέλιξη του ετήσιου προϋπολογισμού τους, ενώ θα καταρτίζουν απολογισμό τριμήνου.

  Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου, το 2011 το συνολικό έλλειμμα των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής θα μειωθεί από τα 389 εκατομμύρια ευρώ που ήταν το 2010, στα 155 εκατομμύρια ευρώ.