Παρασκευή 9 Μαρτίου 2012

Πλήγμα στα CDs με όχημα την Ελλάδα

Διάλυση της αγοράς των CDs (ασφάλιστρα για τον κίνδυνο στάσης πληρωμών) διαβλέπει μέσα από το ελληνικό «κούρεμα» ο Πάνος Παναγιώτου, Επικεφαλής Χρηματιστηριακός Τεχνικός Αναλυτής (GSTA Ltd, WTAEC, Ltd). Πάντως, ο ίδιος κάνει λόγο για αναδιανομή και όχι πραγματική αναδιάρθρωση του ελληνικού δημόσιου χρέους, το οποίο από 163% θα μειωθεί μόλις σε 161% του ΑΕΠ.
Όσο πλησιάζει η ολοκλήρωση του PSI (πρόγραμμα ανταλλαγής ομολόγων), κορυφώνεται η συζήτηση για την επόμενη μέρα στις διεθνείς χρηματοπιστωτικές αγορές, από τις οποίες βέβαια σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις η Ελλάδα θα είναι αποκλεισμένη επί χρόνια. Το ενδιαφέρον των οικονομικών αναλυτών επικεντρώνεται τις τελευταίες ώρες στο ερώτημα τι θα συμβεί αν προκληθεί πιστωτικό γεγονός.

Ο κ. Παναγιώτου επικαλείται έκθεση του Χάρβαρντ, σύμφωνα με την οποία ακόμη και αν ενεργοποιηθούν τα CDs δεν καταβάλλονται αποζημιώσεις στους πιστωτές που προσφεύγουν στα δικαστήρια, εφόσον δεν σημειώνεται παράβαση των όρων της σύμβασης αλλά αλλαγή των ομολόγων με καινούρια.

«Με άλλα λόγια, είναι πιθανό να πουν στους πιστωτές ότι δημιουργήθηκε με νόμο μία νέα σύμβαση στην οποία δεν συμμετείχαν μετά από δική τους απόφαση», εξηγεί ο κ. Παναγιώτου, υπογραμμίζοντας ότι αν συμμετάσχει το 66% των πιστωτών στο PSI, αν δηλαδή αποφασίσει η συγκεκριμένη πλειοψηφία να αλλάξει τους όρους των ομολόγων, τότε είναι υποχρεωμένοι να πράξουν ανάλογα όλοι οι ομολογιούχοι.

Εδώ αναδεικνύεται η σημασία του δικαίου το οποίο διέπει τα ομόλογα, καθώς τα παραπάνω ισχύουν για τα 177 δις ευρώ (από τα 206 δις ευρώ) τα οποία υπάγονται στο ελληνικό δίκαιο. Αυτό δίνει τη δυνατότητα στην Ελλάδα να μην παραβεί, αλλά να ακυρώσει την προηγούμενη συμφωνία με τους πιστωτές της.

Σημειωτέον, στην περίπτωση που προκληθεί πιστωτικό γεγονός, αυτό θα αφορά μόνο το ποσοστό των πιστωτών οι οποίοι δεν θα συμμετάσχουν. Για εκείνους ακολουθεί στη συνέχεια η διαδικασία του πλειστηριασμού των CDs. Δηλαδή και πάλι θα σημειωθεί ‘κούρεμα’, καθώς πολύ δύσκολα διασφαλίζει κανείς το σύνολο των χρημάτων μέσα από τη συγκεκριμένη διαδικασία.

«Με άλλα λόγια, η αγορά των CDs δέχεται μεγάλο πλήγμα. Μάλιστα, αν η Ευρωζώνη κατορθώσει στην περίπτωση της Ελλάδας να αφαιρέσει τη δυνατότητα αποζημίωσης των CDs, θα μειώσει την πιθανότητα ‘επίθεσης’ των ‘αγορών’ σε Πορτογαλία, Ιρλανδία και Ισπανία, καθώς θα έχει απενεργοποιήσει το νούμερο 1 εργαλείο τους», τονίζει ο κ. Παναγιώτου.

Σε κάθε περίπτωση, η κρίση χρέους της Ελλάδας δεν αντιμετωπίζεται στην ουσία της με αυτό το PSI:

«Το πρόβλημα είναι ότι δανειζόμαστε 86 δις ευρώ (για στήριξη τραπεζών κ.ά.), προκειμένου να κερδίσουμε 100 δις ευρώ. Άρα, το χρέος δεν μειώνεται. Εξέτασα όλες τις διαδικασίες αναδιάρθρωσης χρέους από το 1900 και μετά. Σε καμία δεν έχει μειωθεί το χρέος μιας χώρας μόλις κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες. Την επόμενη μέρα του PSI το χρέος του ελληνικού Δημοσίου θα έχει μειωθεί από 163% σε 161% του ΑΕΠ... Στην πραγματικότητα, μεταφέρουν το χρέος από τους ιδιώτες στους ευρωπαϊκούς θεσμούς, με τους οποίους θα έχει να κάνει από εδώ και στο εξής η Ελλάδα».
Πηγή: tvxs

Εικόνες ΣΟΚ! Ελλάδα 2012: Εσείς ποιούς πολιτικούς θα ψηφίζατε?...



Στατιστικά μυστικά (και ψέμματα)


elstatΝέα, εθνική διάσταση προσδίδει στο μείζον ούτως ή άλλως θέμα της στατιστικής υπηρεσίας η επιστολή που έδωσε στη δημοσιότητα ο ανεξάρτητος βουλευτής Παναγιώτης Κουρουμπλής. Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια των ακροάσεων για το δημοσιονομικό έλλειμμα του 2009 στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής το μέλος της εθνικής αντιπροσωπείας που διαγράφτηκε πέρυσι από το ΠΑΣΟΚ αρνούμενος να ψηφίσει το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα κατέθεσε μήνυμα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας του προέδρου της ΕΛ. ΣΤΑΤ., Ανδρέα Γεωργίου, προς τον επικεφαλής της Τρόικας στην Αθήνα, Πολ Τόμσεν. Στην επιστολή του ο ισχυρός άνδρας της στατιστικής υπηρεσίας που διορίστηκε στην θέση του από την Βουλή και σε αυτήν κατά συνέπεια οφείλει να λογοδοτεί, όπως και όλοι οι επικεφαλής των (λεγόμενων) ανεξάρτητων αρχών, ζητεί από το στέλεχος του ΔΝΤ να αλλάξει η νομοθεσία για την στατιστική υπηρεσία και συγκεκριμένα ο νόμος 3882 στην κατεύθυνση ενίσχυσης των εξουσιών του.
Η αντίδραση του Ανδρέα Γεωργίου (που πριν έρθει στην Αθήνα υπηρετούσε στο ΔΝΤ) ήταν αμήχανη, δηλωτική της ενοχής του. Δεν αρνήθηκε καν την γνησιότητα της επιστολής. Αντέτεινε μόνο πως πρόκειται για προϊόν υποκλοπής, χωρίς ωστόσο να σηκώσει το γάντι που του πέταξε στο πρόσωπο ο ανεξάρτητος βουλευτής, λέγοντας του ότι αν θέλει μπορεί να παραιτηθεί από την βουλευτική ασυλία και να του υποβάλει μήνυση. Το συγκεκριμένο γεγονός (μαζί με άπειρα άλλα από τον διορισμό του Ράιχενμπαχ μέχρι την επικείμενη έλευση των 180 γερμανών εφοριακών – στα καθήκοντα των οποίων πρέπει να διευκρινιστεί αν θα συμπεριλαμβάνεται και ο έλεγχος στις μίζες της Ζίμενς…) υπογραμμίζει τα συντριπτικά, ταπεινωτικά πλήγματα που έχει δεχθεί η εθνική ανεξαρτησία της χώρας μας, από τη στιγμή που υπήχθη στον αποκαλούμενο μηχανισμό διάσωσης και την μετατροπή της Ελλάδα σε κράτος δεύτερης κατηγορίας. Γιατί, τι άλλο σηματοδοτεί πέρα από την καταρράκωση και των τελευταίων στοιχείων ανεξαρτησίας και εθνικής κυριαρχίας η προσφυγή στον Τόμσεν για να αλλάξουν οι εθνικοί νόμοι; Μια διαδικασία που υπάγεται στις αρμοδιότητες της Βουλής, στον πρόεδρο της οποίας επομένως έπρεπε να απευθυνθεί αν έκρινε σκόπιμη την αλλαγή του πλαισίου λειτουργίας της ΕΛ.ΣΤΑΤ ο Α. Γεωργίου. Το γεγονός όμως ότι δεν ακολούθησε την προφανή οδό γεννά σοβαρά ερωτήματα. Μήπως συγκεκριμένα ο Α. Γεωργίου σε συνεννόηση με τον «Πόουλ», στο οποίο απευθύνεται στον ενικό προδίδοντας οικειότητα, «έτρεχε» στην ΕΛΣΤΑΤ μια κρυφή ατζέντα; Προτεραιότητες δηλαδή και επιλογές που βοηθούν τους σχεδιασμούς του ΔΝΤ και της ΕΕ, οι οποίοι κάθε άλλο παρά συμπίπτουν με τους εθνικούς; Για ποιόν άλλο λόγο να μην απευθυνθεί στον πρόεδρο της Βουλής;
Διάτρητη ωστόσο ήταν η επιχειρηματολογία του Ανδρέα Γεωργίου και στο επίμαχο θέμα για τα στατιστικά στοιχεία που αφορούσαν το έλλειμμα. Η θέση του ότι εφάρμοσε πιστά τον κανονισμό της Eurostat για την καταγραφή των στατιστικών στοιχείων είναι αναληθής. Η Eurostat, βάσει του εγχειριδίου ESA 95, δεν υποχρεώνει καμιά στατιστική υπηρεσία να εντάξει στο έλλειμμα τα χρέη των ΔΕΚΟ. Η ΕΛ.ΣΤΑΤ. το έπραξε εντελώς αυθαίρετα και κατά παράβαση μάλιστα των σχετικών οδηγιών που υποδεικνύουν ότι σε μια τέτοια περίπτωση θα πρέπει να έχουν προηγηθεί συγκεκριμένες μελέτες. Προηγήθηκαν τέτοιες μελέτες; Κι αν ναι, που είναι;
Η (εναπομείνασα) πλειοψηφία του ΠΑΣΟΚ πρόκρινε την δημιουργία εξεταστικής επιτροπής ώστε να κουκουλώσει όπως – όπως το σκάνδαλο τώρα, που έχει την πλειοψηφία στη Βουλή. Δεν ήθελε δηλαδή να αφήσει να επικρέμεται ως απειλή το ενδεχόμενο σύστασης μιας πραγματικά ανεξάρτητης εξεταστικής επιτροπής και αντικειμενικής διερεύνησης για τις λογιστικές αλχημείες από μια μελλοντική βουλή που θα μπορούσε να καταλογίσει πολιτικές και – γιατί όχι; - και ποινικές ευθύνες για τα μαγειρέματα στα στελέχη του ΠΑΣΟΚ.
Σε μια προσπάθεια να πάρει την ρελάνς, η πλειοψηφία του ΠΑΣΟΚ δεν έκανε δεκτό αίτημα του πρώην γενικού γραμματέα της ΕΛ.ΣΤΑΤ. Μανώλη Κοντοπυράκη, ο οποίος μέσω υπομνήματος ζήτησε να μην παραστεί στην εξεταστική επιτροπή στην οποία έχει κληθεί επικαλούμενος λόγους υγείας και το γεγονός ότι ο ίδιος «αποχώρησε» από την υπηρεσία στις 20 Οκτωβρίου 2009. Δεν είχε ευθύνη δηλαδή για την αύξηση του ελλείμματος του 2009 από 13,5% σε 15,4% του ΑΕΠ που καταγράφηκε από τον Απρίλιο του 2010 μέχρι τον Οκτώβριο του 2010. Η επιμονή της πλειοψηφίας της Επιτροπής να καταθέσει, ακόμη και να μεταβεί κλιμάκιο της να του πάρει κατάθεση αν ο ίδιος αδυνατεί, προμηνύει ότι τις επόμενες μέρες τα πυρά θα στραφούν στα έργα και τις ημέρες της ΝΔ, που όσο τερατώδη αν είναι κι αυτά, δεν σχετίζονται με τα όργια που έγιναν στη συνέχεια έτσι ώστε να στρωθεί ο δρόμος για την προσφυγή της Ελλάδας στον «μηχανισμό διάσωσης» ΕΕ – ΔΝΤ.
Πηγή: s10.gr