Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2016

Η σκοτεινή πλευρά της σοκολάτας (Video με Ελληνικούς υπότιτλους)


Η σκοτεινή πλευρά της σοκολάτας from eco chris on Vimeo.


Η γλυκιά γεύση της σοκολάτας που απολαμβάνουν Ευρώπη και ΗΠΑ γίνεται μάλλον πικρή στο ντοκιμαντέρ δυο Δανών δημοσιογράφων, των M. Mistrati και R. Romano, «Η σκοτεινή πλευρά της σοκολάτας», στο οποίο αποκαλύπτεται η ανθρώπινη εκμετάλλευση που υφίστανται τα παιδιά στην Ακτή Ελεφαντοστού, όπου εργάζονται στις κακαοφυτείες.
Yπάρχουν πάνω από 27 εκατομμύρια σύγχρονοι σκλάβοι στον κόσμο, κι από αυτούς πάνω από 9 εκατομμύρια είναι παιδιά ηλικίας από 4 μέχρι και 15 ετών που διακινούνται καθημερινά για να εργαστούν στις φυτείες κακάο.




Ειδικότερα, στην Γκάνα και την Ακτή Ελεφαντοστού περίπου 2 εκατομμύρια παιδιά εργάζονται στις κακαοφυτείες, ενώ πάνω από 500.000 εργάζονται κάτω από επικίνδυνες συνθήκες. Οι δημοσιογράφοι μέσα από την έρευνά τους, κατέγραψαν με κρυφή κάμερα σκληρές εικόνες για να αποδείξουν ό,τι γίνεται λαθρεμπόριο ανηλίκων εργατών προκειμένου να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στις φυτείες κακάο χωρίς αμοιβή.




H παγκόσμια βιομηχανία της σοκολάτας έχει κέρδη περίπου 110 δισ. δολάρια το χρόνο. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, δε, καταναλώνονται τρία εκατομμύρια τόνοι ετησίως.

Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2016

Φινλανδία: Μια επανάσταση στο εκπαιδευτικό σύστημα

Καινοτομία
 Καθώς η Φινλανδία αποτελεί χώρα-πρότυπο στον χώρο της Εκπαίδευσης παγκοσμίως, εισήγαγε για ακόμα μια φορά μια ριζοσπαστική μεταρρύθμιση που θα αλλάξει συθέμελα το πρόγραμμα, τον τρόπο αλλά και την ίδια την ουσία της διδασκαλίας στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Για χρόνια, η Φινλανδία αποτελεί προσωποποίηση επιτυχημένου εκπαιδευτικού συστήματος, με τους μαθητές της να διαπρέπουν στους διεθνείς διαγωνισμούς. Μάλιστα, ξεχωρίζει ως μια από τις χώρες που παραδοσιακά φιγουράρουν στις κορυφαίες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης του ΟΟΣΑ με τους καλύτερους 15χρονους μαθητές της υφηλίου. Γι' αυτό και  πολιτικοί και εκπαιδευτικοί εμπειρογνώμονες από όλο τον κόσμο διενεργούν συνέχεια έρευνες  στη σκανδιναβική χώρα με την ελπίδα  να εντοπίσουν το μυστικό της επιτυχίας της.



Παρ' όλη την επιτυχία της, λοιπόν, η Φινλανδία δε δείχνει να έχει εφησυχάσει, και για ακόμα μια φορά ταράζει τα νερά των παραδοσιακών μεθόδων, ξεκινώντας ένα από τα πιο ριζοσπαστικά προγράμματα εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που πρόκειται να αντικαταστήσει την κλασική «διδασκαλία ανά μάθημα» με «διδασκαλία ανά θέμα».
«Αυτή πρόκειται να είναι μια μεγάλη αλλαγή στον τομέα της εκπαίδευσης στη Φινλανδία», δήλωσε η Liisa Pohjolainen, η οποία είναι υπεύθυνη για θέματα εκπαίδευσης νέων και ενηλίκων στο Ελσίνκι - η πρωτεύουσα που βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του προγράμματος μεταρρυθμίσεων.
Από την πλευρά του, ο  Pasi Silander, διευθυντής ανάπτυξης της πόλης, εξήγησε: «Αυτό που χρειαζόμαστε τώρα είναι ένα διαφορετικό είδος εκπαίδευσης για την προετοιμασία των νέων για την επαγγελματική ζωή». Πρόσθεσε ότι, καθώς οι νέοι άνθρωποι χρησιμοποιούν αρκετά προηγμένους υπολογιστές, οι αλλαγές θα πρέπει να συγκλίνουν με τη σύγχρονη τεχνολογία.
Τα παραδοσιακά μαθήματα (όπως είναι για παράδειγμα τα Μαθηματικά, η Ιστορία, η Γεωγραφία, οι ξένες γλώσσες) παραμερίζονται, και στη θέση τους μπαίνει η διδασκαλία διαθεματικών «φαινομένων» που απαιτούν συνδυαστικές γνώσεις και συνδέονται πιο άμεσα με την καθημερινότητα των παιδιών.
Οι μέθοδοι αυτές αποτελούν αυτό οι Φινλανδοί αποκαλούν «διδασκαλία φαινομένων»  ή  «διδασκαλία θεμάτων». Για παράδειγμα, οι έφηβοι μαθητές θα μπορούν να διδάσκονται το «φαινόμενο» της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο ενός μαθήματος που θα περιλαμβάνει γνώσεις ευρωπαϊκής Ιστορίας, Γεωγραφίας, ξένων γλωσσών αλλά και οικονομικών. Από την άλλη, παιδιά πιο μικρά σε ηλικία θα μπορούν να συμμετέχουν σε «φαινόμενα» όπως είναι οι «υπηρεσίες καφετέριας» στο πλαίσιο των οποίων θα καλούνται να λειτουργούν ως «υπάλληλοι» και να «ακονίζουν» τις δεξιότητές τους στα Μαθηματικά, στην επικοινωνία και στις ξένες γλώσσες.



Σε αυτό το πλαίσιο, προβλέπονται και αλλαγές στις αίθουσες διδασκαλίας όπου τα κλασικό μοτίβο  διάρθρωσης της αίθουσας διδασκαλίας θα αντικατασταθεί με ολιγάριθμα τμήματα στα οποία οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και με το δάσκαλο με στόχο την επίλυση του εκάστοτε προβλήματος-θέματος.
Στόχος του νέου αυτού διαθεματικού συστήματος είναι η προώθηση της συνδυαστικής σκέψης και η σύνδεση πρακτικών ζητημάτων με θεωρητικές γνώσεις.
Το εν λόγω «πείραμα» ξεκίνησε πριν από περίπου δύο χρόνια και πλέον μπαίνει σε εθνική τροχιά στο πλαίσιο ενός μακροπρόθεσμου κεντρικού σχεδιασμού, με τις αρχές της χώρας να ετοιμάζονται να ανακοινώσουν συγκεκριμένα πλάνα και οδηγίες μέσα στον Μάρτιο.
Περίπου το 70% των καθηγητών που εργάζονται στα γυμνάσια και τα λύκεια του Ελσίνκι έχουν ήδη λάβει σχετική εκπαίδευση για να μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες του ανανεωμένου προγράμματος, ενώ υπάρχουν και οικονομικά οφέλη (υπό μορφή μπόνους ή αυξήσεων στον μισθό) για όσους εκπαιδευτικούς δείχνουν μεγαλύτερη προθυμία να υιοθετήσουν τη νέα προσέγγιση. Υπολογίζεται ότι το νέο πρόγραμμα θα έχει εφαρμοστεί σε όλα τα σχολεία μέχρι το 2020




Επτά πράγματα που κάνουν το εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας να φαίνεται ανορθόδοξο
  1. Το σχολείο ξεκινάει μετά τα 7.
  2. Σε σύγκριση με άλλα συστήματα, οι μαθητές του δημοτικού σπάνια δίνουν εξετάσεις ή να κάνουν εργασίες, και δεν έχουν βαθμολόγηση.
  3. Υπάρχει μόνο ένα υποχρεωτικό τυποποιημένο τεστ, που λαμβάνει χώρα όταν τα παιδιά είναι 16 ετών.
  4. Η διδασκαλία θετικών επιστημών ξεκινά στα 16 έτη ώστε να μπορούν οι μαθητές να διεξάγουν πρακτικά πειράματα.
  5. Οι εκπαιδευτικοί δαπανούν μόνο 4 ώρες ημερησίως στην τάξη, και παίρνουν άδεια 2 ώρες την εβδομάδα για «επαγγελματική ανάπτυξη».
  6. Το 43% των Φιλανδών μαθητών Λυκείου πάει σε σχολές επαγγελματικής κατάρτισης.
  7. Όλοι οι εκπαιδευτικοί στη Φινλανδία πρέπει να κατέχουν ένα μεταπτυχιακό, το οποίο είναι πλήρως επιδοτούμενο.


Πέμπτη 3 Νοεμβρίου 2016

«4.1 miles»


Το «4.1 miles» είναι η απόσταση, που χωρίζει τις ακτές της Λέσβου από τα τουρκικά παράλια. Το σκάφος ΠΛΣ 602, όλο αυτό το διάστημα, βρισκόταν παντού και έσωσε εκατοντάδες ανθρώπους, ανέσυρε, όμως, και αρκετούς νεκρούς, μεταξύ των οποίων μικρά παιδιά. Μάλιστα, η νεαρή φοιτήτρια Δάφνη Ματζιαράκη βρέθηκε στο σκάφος, όταν ο κυβερνήτης Κυριάκος Παπαδόπουλος, μαζί με τη Ζωή Λειβαδίτου, κατάφεραν να επαναφέρουν ένα βρέφος, μόλις ανασύρθηκε από τη θάλασσα χωρίς τις αισθήσεις του.




Η Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών ανακοίνωσε τα δέκα μικρού μήκους ντοκιμαντέρ, που διεκδικούν μια θέση στην τελική πεντάδα των υποψηφιοτήτων για τα Όσκαρ.
Ανάμεσά τους, είναι και το «4.1 miles» της Ελληνίδας φοιτήτριας δημοσιογραφίας στο Πανεπιστήμιο Μπέρκλεϋ της Καλιφόρνιας, Δάφνης Ματζιαράκη, το οποίο αφηγείται μία ημέρα από τη ζωή του μυτιληνιού κυβερνήτη σκάφους του Λιμενικού, του ανθυποπλοίαρχου Κυριάκου Παπαδόπουλου, εν μέσω της προσφυγικής κρίσης.
Το ντοκιμαντέρ, εκτός από τις δραματικές διασώσεις, καταγράφει και τις προσωπικές στιγμές του Κυριάκου Παπαδόπουλου, παρακολουθώντας την καθημερινότητά του που μοιράζεται ανάμεσα στη θάλασσα και την οικογένειά του. Καταγράφει στιγμές με τις κόρες του και τη σύζυγό του. Αποτελεί μια ματιά στη ζωή του ανθρώπου που χαρακτηρίστηκε ήρωας.
Ο Κυριάκος Παπαδόπουλος της εμπιστεύθηκε μια Αφγανή έγκυο στον 8ο μήνα, που μόλις είχε βγάλει από τη θάλασσα, η οποία βρισκόταν σε κατάσταση σοκ, καθώς δεν μπορούσε να βρει τον σύζυγό της. Η Στέλλα περιέθαλψε τη νεαρή Αφγανή, ενώ, με τη βοήθεια μιας φωτογραφίας που της έδωσε, κατάφερε να εντοπίσει μια ώρα αργότερα τον σύζυγό της, ο οποίος, επίσης, ήταν μεταξύ των διασωθέντων. Το ζευγάρι, που ήδη έχει εγκατασταθεί στο εξωτερικό, βάφτισε την κόρη του «Στέλλα», για να τιμήσει εκείνη την κάτοικο του Μολύβου, που, τις εφιαλτικές στιγμές του ναυαγίου, βοήθησε και έφερε κοντά αυτήν την οικογένεια.